Радник Президента України – керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Марина Ставнійчук вважає, що на сьогодні є всі можливості доопрацювати і підготувати до другого читання законопроект про місцевий референдум, або ж розпочати підготовку нової редакції закону.
Таку думку вона висловила під час “круглого столу” “Реформа інституту місцевого референдуму: участь громадян в урядуванні”.
М.Ставнійчук зазначила, що також має бути взятий до уваги критичний висновок науково-експертного управління ВР, яким рекомендовано повернути цей законопроект на доопрацювання автору законодавчої ініціативи.
М.Ставнійчук зауважила, що на сьогодні у системі місцевої демократії та в цілому у системі функціонування демократії в Україні достатньо низький рівень активності громадян.
Вона запропонувала Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування спільно з Координаційною радою з питань розвитку громадянського суспільства, Конгресом асоціації місцевого самоврядування та за підтримки офісу Ради Європи в Україні узгодити та спланувати свою роботу щодо питання місцевого референдуму.
“І це дасть можливість забезпечити якісно позитивне голосування у Верховній Раді України і до нас можуть приєднатися як фракції більшості у ВР, так і представники опозиції”, – сказала вона. І додала, що напрацювання експертів щодо питання місцевого референдуму мають потрібний суспільству результат, тому можна розраховувати на підтримку і влади, і опозиції.
У свою чергу народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Давид Жванія зазначив, що протягом останніх 20 років базовим законодавчим актом у сфері регулювання загальнонаціонального та місцевого референдуму був Закон “Про всеукраїнський та місцевий референдуми”, прийнятий ще у 1991 році, а 28 листопада 2012 року визнаний таким, що втратив чинність.
“Як наслідок, питання організації і порядку проведення місцевих референдумів на сьогодні законодавчо не визначені. Це прогалина в законодавстві. Їх проведення, по факту, заблоковано”, – сказав Д.Жванія.
Таким чином, відзначив він, йдеться вже не про реформування, а про необхідність законодавчого врегулювання інституту місцевого референдуму як інструменту прямої демократичної дії. Він відзначив, що наразі територіальні громади позбавлені єдиного ефективного засобу контролю за діяльністю місцевої влади і не можуть вирішувати на місцевому референдумі, зокрема, питання щодо дострокового припинення повноважень сільських, селищних, міських голів і відповідних місцевих рад.
Д.Жванія нагадав, що на розгляді Верховної Ради знаходиться урядовий законопроект про місцевий референдум, прийнятий у першому читанні Верховною Радою 19 квітня 2011 року. Проте, остаточного рішення щодо законопроекту парламентом минулої каденції прийнято не було. Відповідно, він підлягає розгляду новообраною Верховною Радою за процедурою підготовки до другого читання.
Д.Жванія також відзначив, що його комітетом було прийнято рішення про створення робочої групи з підготовки законопроекту про місцевий референдум до другого читання, який розпочне свою роботу після включення законопроекту до порядку денного сесії ВР.
Д.Жванія наголосив також, що ухвалення закону про місцевий референдум необхідне для виконання зобов’язань України, взятих на себе під час вступу до Ради Європи.
Верховна Рада України 19 квітня 2011 року ухвалила в першому читанні проект закону ”Про місцевий референдум” за підтримки 235 із 370 народних депутатів, зареєстрованих у сесійній залі.
Цим законопроектом визначаються правові засади, організація і порядок проведення місцевих референдумів з метою забезпечення прав членів територіальних громад сіл чи добровільного об’єднання кількох сіл, селищ, міст, районів у містах вирішувати питання місцевого значення.
Визначено, що місцевий референдум може бути імперативним, консультативним, повторним.