Home Новини Соціально-економічна діяльність НУО та першочергові дії щодо розвитку громадянського суспільства

Соціально-економічна діяльність НУО та першочергові дії щодо розвитку громадянського суспільства

8
0

Для розробки пропозицій до «Плану першочергових дій у сфері державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства та впровадження демократії участі» 4 липня 2014 року в приміщенні МБФ «Карітас України» пройшло засідання Координаційно-експертної ради з питань соціальної політики Центру перспективних соціальних досліджень Міністерства соціальної політики та НАН України.

В засіданні взяли участь експерти групи «Реформа системи соціального захисту в Україні» Реанімаційного пакету реформ та 5-ї робочої групи «Соціальний діалог та справедливість» Форуму громадянського суспільства Східного партнерства. Захід відбувся в рамках проекту ВБФ «Коаліція ВІЛ-сервісних організацій» «Розширення доступу до якісних медичних та соціальних послуг в сфері протидії ВІЛ та ТБ» який фінансується ВБО «Всеукраїнська мережа ЛЖВ», за підтримки Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією. 

У організацій громадянського суспільства є два важливих завдання: 
1. Забезпечувати контроль за діяльністю державних органів влади та органів місцевого самоврядування, сприяти розвитку та реформуванню державних інституцій та захисту прав і суспільних інтересів громадян. 
2. Ефективно та дієво впливати на перерозподіл ресурсів та послуг для вирішення соціальних проблем. 

Ці дві сфери діяльності можна окреслити, як громадсько-політичну і соціально-економічну. Досвід розвитку громадянського суспільства останніх років свідчить про те, що значна кількість недержавних організацій, в переважній кількості діють виключно в громадсько-політичній сфері. Без сумніву, вони займаються важливими питаннями реформування місцевого самоврядування, розвитком прямої демократії, реформуванням судової системи та боротьбою з корупцією. 

Проте, без реформи базових соціально-економічних відносин між державою та громадянином, забезпечення адекватних умов життєдіяльності розбудувати сучасну європейську країну неможливо. Тільки активна участь громадян у прийнятті та реалізації важливих політичних рішень, які стосуються соціально-економічного стану, як на рівні держави, так і на місцевому рівні, дозволяє сподіватись що зміни в державі. І пряма демократія, і децентралізація, і створення незалежної судової системи все це інструменти для забезпечення нормальної життєдіяльності громадян України. 

На сьогодні, на жаль практично не ведеться дискусія серед експертів громадянського суспільства та мозкових центрів щодо реформування соціальної сфери. Реформа соціальної сфери не була і, на жаль, досі не є пріоритетною. 

Саме тому, особливої уваги заслуговує той факт, що Радник Президента України – Керівник Головного управління з питань конституційно правової модернізації Марина Ставнійчук під час зустрічі щодо підготовки пропозицій до «Плану першочергових дій у сфері державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства та впровадження демократії участі», яка проходила 2 липня в приміщенні Київського державного університету, визначила соціально-економічну сферу як важливу для розширення діяльності організацій громадянського суспільства. Реформа соціальної сфери потребує непопулярних заходів з перегляду громіздкої системи пільг, корінним чином зміни діяльності Фонді соціального страхування, удосконалення системи державних соціальних стандартів та соціальних гарантій, реформування системи надання соціальних послуг, децентралізації та роздержавлення всієї системи соціального захисту. 

На засіданні Координаційно-експертної ради 4 липня, було визначено перелік нормативно-правових документів, які необхідно розробити чи доопрацювати для забезпечення активізації участі громадянського суспільства у вирішенні соціальних проблем та в забезпеченні перерозподілу ресурсів і послуг для вразливих категорій населення. 

На засіданні також оговорювалися питання комплексного бачення реформи в тому числі необхідні кроки з реформування бюджетного та податкового законодавства. Було зазначено, що необхідно також вносити пропозиції до нової редакції Конституції України задля того, щоб реформа соціальної сфери була закріплена на базовому рівні. 

Дзвенислава Чайківська, керівник лобістської групи МБФ «Карітас України» зазначила, що реформа повинна забезпечити необхідний об’єм соціальних послуг на рівні громади, ефективні заходи з визначення потреб та створити механізми їх фінансування. 

Олена Нечосіна, експерт ВБФ «Коаліція ВІЛ-сервісних організацій», наголосила, що в Україні не визначені базові терміни: «соціальний захист», «соціальна політика» тощо. Без визначення цих термінів та узгодження нормативно-правових документів вся реформа соціальної сфери залишиться лише на папері. 

Любомир Чорній, голова правління ГО «Центр громадської експертизи», менеджер групи «Реформа системи соціального захисту в Україні» РПР запропонував як один з кроків розробити ЗУ «Про основи соціальної підтримки (соціального захисту) в Україні» в якому виписати загальну систему соціального захисту, надати відповідні визначення та сформулювати основні принципи соціальної політики. 

Ростислав Дзундза координатор 5 групи «Соціальний діалог та справедливість» підтвердив важливість реформи соціальної сфери в реалізації європейських прагнень України. Важлива роль сторін соціального партнерства у визначенні мінімальних державних соціальних стандартів та соціальних гарантій і діяльності Фондів соціального страхуванні потребує участі громадськості в підготовці пропозицій з реформування ФСС та підходів до реалізації соціального партнерства в Україні. Також він зазначив необхідність залучення до цього процесу Європейського соціально-економічного комітету. 

Учасники зазначили важливість підготовки указу Президента України Петра Порошенка, в якому буде затверджено «План першочергових дій у сфері державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства та впровадження демократії участі», а також визначенні основні напрями діяльності організацій громадянського суспільства в реалізації своїх завдань в соціально-економічній сфері.

Автор : Ростислав Дзундза

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here